Noutăți legislative pentru transportatorii rutieri care detașează șoferi

Începând cu 2 februarie 2022, conducătorii auto care vor efectua orice cursă de transport pe teritoriul UE (excepție fac doar cursele bilaterale România-alt stat membru și cursa de retur) vor trebui remunerați cu remunerația minima aplicabilă în țările în care încarcă sau descarcă sau țările prin care trece în cursul unei operațiuni de transport cross-trade.

În caz de control, angajatorii vor trebui să încarce pe portalul IMI dovezile de plată a șoferilor cu remunerația minimă conformă cu cea din statele membre de detașare.

Înainte de a începe o operațiune cross-trade (un transport intracomunitar), deci înainte de detașare, operatorul stabilit într-un stat membru are obligația de a trimite o declarație de detașare către autoritățile din statul membru în care șoferul este detașat. Declarația de detașare trebuie trimisă cel mai târziu la intrarea pe teritoriul țării respective, folosind interfața publică multi-lingvistică conectată la IMI.

Declarațiile se completează în limba maternă, fiind traduse automat în limba fiecărui stat membru către care se trimite declarația de detașare.

Tranzit înseamnă traversarea unei țări fără operațiuni de încărcare/descărcare; nu este definit un interval de timp limită pentru tranzitul unei țări. Dacă un șofer stă într-un stat membru terț este important să dovedească că această ședere nu este legată de așteptarea unei comenzi de transport care l-ar pune în poziția de a fi detașat.

O nouă declarație de detașare trebuie completată la expirarea celei anterioare, nu se poate prelungi automat, însă meniul portalului IMI permite copierea datelor deja înregistrate pentru o declarație anterioară și lipirea lor în câmpurile unei noi declarații.

Operatorul de transport are obligația de a se asigura că șoferii săi au în autovehicul următoarele documente:

- declarația de detașare, tipărită pe hârtie sau în formă electronică;

- evidența operațiunilor de transport care au loc în statul membru gazdă, cum ar fi scrisoarea de trăsură (CMR/eCMR);

- înregistrări de tahograf (se controlează menționarea codurilor de țară ale statelor membre unde au avut loc operațiuni).

De menționat este că legislația obligă și șoferul să păstreze la îndemână documentele de mai sus și să le pună la dispoziția autorităților, atunci când sunt cerute.

Gabi Plesa